KuK Film Rovat

Minden, ami friss és filmes KuKon, s persze tippek trükkök a KuK Film Rovatának boszorkány konyhájának séfjeitől.

Címkék

127 (1) 1951 (1) 1953 (1) 1956 (1) 1961.04.12. (1) 1973 (1) 1983 (1) 1985 (2) 1991 (1) 2001 (2) 2006 (1) 2007 (1) 2008 (1) 2009 (1) 2010 (5) 2010.04.12. (1) 2011 (7) adriana lima (1) ajánló (1) akció (1) alain delon (1) alfonso cuarón (1) amber heard (1) amerikai (4) amy adams (1) ana belén (1) angela molina (1) angelsegg (1) angol (4) animáció (1) animal kingdom (1) anjou lafayet (1) április (1) asgar farhadi (1) assaultgirl (1) ausztrál (1) az (2) az ember gyermeke (1) a gyerekek jól vannak (1) a harcos (2) a király beszede (1) a nap valasztasa (1) a pénz színe (1) a szamuráj (1) a torinói ló (1) a vörös kör (1) belga (1) ben mendelsohn (1) berlini filmfesztivál (2) black hawk down (1) black swan (1) bmw (2) boyle (1) burleszk (1) carlos (1) catherine deneuve (2) célpontok (1) chaplin (1) christian bale (2) christopher riley (1) clive owen (2) cortázar (1) csáth géza (1) danny (1) darren aronofsky (1) davide bowie (1) david lynch (1) david michôd (1) david o. russell (1) debra graik (1) des (1) de palma (1) diane kruger (1) dieux (1) diktátor (1) dokumentum (1) dráma (2) drive angry (1) dukumentumfilm (1) duna ii autonómia (1) egyéb (1) éhség (1) elemzés (1) elena anaya (1) eljő a napunk (1) elsazylberstein (1) emberek (1) erdő (1) érzelemgyár (1) és (1) et (1) etűd (2) eye on films (1) fabienne berthaud (1) fekete hattyú (1) féktelen harag (1) feliratos (1) femme fatale (1) fesztészet (1) film (13) filmdráma (1) filmeselemzés (1) filmfesztival (1) filmfesztivál (1) filmklub (1) first orbit (1) forest whitaker (1) francia (5) franco (1) francois ozon (1) franco rossi (1) ghostintheshell (1) gubán viktor (1) guy pearce (1) guy ritchei (1) hannah és nővérei (1) henri georges clouzot (1) hitchcock (1) hommes (1) honnan tudod? (1) horror (1) humor (2) illuzionista (1) ingmar bergman (1) ír (1) írás (1) irene jacob (1) istenek (1) izraeli dokumentumfilm fesztival (1) jacki weaver (1) jacques tati (1) jacques verges (1) james (1) james frecheville (1) japán (1) játékfilm (1) javier rioyo (1) jean marc (1) jean pierre melville (1) jennifer lawrence (1) jerzy skolimowski (1) joel edgerton (1) kárpáti györgy mór (1) kells titka (1) kevin macdonald (1) kiállítás (1) kínai (1) kiss manyi (1) klaus barbie (1) klaus maria brandauer (1) komédia (1) kritika (1) krzysztof kieslowski (1) labro (1) lengyel (1) le mystere picasso (1) liebesman (1) ludivine sagnier (1) luke ford (1) madarak (1) madonna (1) magyar (2) manuela velasco (1) manuel gutiérez aragón (1) maria barranco (1) maribel verdú (1) mark wahlberg (2) marx testvérek (1) max von sydow (1) menedék (1) mezítláb (1) mickey rourke (1) momaruoshiim (1) moutout (1) mti (1) nadar és simir (1) német (1) nicolas cage (1) odeon lloyd mozi (2) ölésre ítélve (1) oliver sherman (1) óra (1) oscar (1) paul newman (1) pázmány filmklub (1) perrier vérdíja (1) philippe (1) philip sheppard (1) politika (1) politikai thriller (1) possession (1) precious (1) psycho (1) quo (1) rayen redford (1) reklám (3) ridley scott (1) scorsese (1) slavoj žižek (1) spanyol (1) spanyol filmhét (1) spielberg (1) stephen frears (1) sullivan stapleton (1) sundance (1) suplicz emőke (1) susan sarandon (1) svéd (1) sylvain chomet (1) szabó tamás (1) szárnyas fejvadász (1) szerelmek háza (1) szövényi lux balázs (1) tamara drewe (1) tarkovszkij (1) tarr béle (1) theskycrawlers (1) the fighter (2) the hunger (1) the king’s speech (1) the perverts guide to cinema (1) the secret of kells (1) tihanyi mária (1) titanic filmfesztival (1) titanic filmfesztivál (5) toldi mozi (1) tomm mooref (1) tony scott (1) történelem (1) tv (1) uránia (1) vadis (1) vertigo (1) videóest (1) vincent gallo (1) war of the worlds (1) winter’s bone a hallgatás törvénye (1) wong kar wai (1) woody (1) yodok története (1) youtube (2) yuri gagarin (1) zulawski (1) egy válás (1) Címkefelhő

2011.04.10. 12:13 SzLBalázs

ESŐS ÉVSZAKOK - TITANIC FILMFESZTIVÁL

 

Mi jut eszünkbe Iránról? Hát nem a film, az biztos. A szemem előtt egy poros ország lebeg, ahol fenyegető állapotok uralkodnak, ahol van egy agresszív vezető, fejkendős nők, szakállas férfiak, és persze, a terrorizmus. Mert nem ismerem az országot, csak hallok ezt-azt róla. Őszintén: igazából fogalmam sincs, milyen ott az élet, hogy Kik élnek ott. És akkor látok egy iráni filmet. Még egyszer: iráni film. Hányan láttak az idén iráni filmet? Nincs mit szégyellni, ha nem tudunk büszkén jelentkezni, mert eddig én sem, nem hogy idén. És egyszerre jön a felismerés. Hogy nagyon is hasonlítanak ránk, hogy nagyon hasonló problémákkal találkozunk, mint bármely európai országban.
 
Egy fiú ül a konyhában, mely olyan, mint bármely átlagos, európai konyha. A mama felháborodva ecseteli, hogy mennyi szemetet képes hagyni maga után két fiú. Mosogatja a mosogatóba dobált koszos tálakat. A fiú keveset beszél, zárkózottnak tűnik. A mama mindenféle élelmiszert pakol be a modern hűtőbe. Miután egyedül hagyja a fiút, megjelenik az apa. Az apa jókedvű, ő is ételt-italt hoz a fiának. A két szülő elvált, és a modern lakásból mindketten elköltöztek. Mivel a fiú már idősebb kamasz, ezért egyedül hagyták, hogy kezdjen önálló életet. És milyen ez a fiú? Elhagyatott, magába zárkózó, aki nem találja a helyét, aki csak úgy van, célok és jövőkép nélkül. És a legizgalmasabb, hogy nem egy utcán fetrengő koldus gyereke. Szülei nagyon is jómódú emberek, lakása remek bútorokkal, házimozival van felszerelve. Nem a segélyekkel van a baj. Nem kint van a probléma, hanem belül. A kapcsolatok hiánya fáj igazán. Aztán jön egy lány, mert a lányok előbb utóbb jönni szoktak. De jelent ez valamit? Ha valaki eleve le van fagyva, mit kezd egy másik személlyel?
Amit látunk, az nagyon hasonlít az olasz neorealizmusra, de az újhullámos ábrázolásmód is rokon vele. Nevezzük úgy, hogy ez az iráni realizmus. Dokumentarista az elbeszélésmód, a színek nagyon hidegek, kékesek, a kamera végig kézben van, és úgy követi a szereplőt ide-oda. Majid Barzegar rendező nem tesz mást, mint a fiúhoz rögzít minket, és bepillantunk az életébe, figyeljük, ahogy létezik, mindössze pár napig. Tehát abszolút minimalista filmről van szó, zene egyáltalán nincs. Nem a tipikus sztori a lényeg, hanem a megjelenő személyek. A színészek pedig tökéletesek, a két fiatal nagyon eszköztelenül, visszafogottan játszik, de természetesek és nagyon őszinték. Mintha csak magukat adnák. Meg tudjuk érteni ezeket a nagyon távoli embereke is.
 
 
A rendező egész halkan elfordítja tekintetét a nemzetközi témákról, és a jelen fiataljaira fókuszál. Mintha azt akarná jelezi: náluk is vannak kamaszok, még abban a „poros és fenyegető” országban is vannak mindennapok, egyszerű emberek, autóutak, öntözött parkok, kultúra. Ott is dilemma, mit vegyen fel egy kamasz lány, csak a kérdés ott az: melyik ruhához milyen színű és anyagú kendő illik. Meg is kérdezi a fiútól: neked, mint fiúnak, melyik kombináció tetszik jobban? Az ilyen mindennapi helyzetek teszik érdekessé és értékessé a filmet.
De a 90 perces játékidő nagyon hosszúnak tűnik. Az első feléig igazán erős, a vége felé már kissé fárasztó lesz. Lassú film, hosszú beállításokkal, kevés cselekménnyel, kevés érzelemmel, és a semmittevés egy idő után unalmas lesz. Nincs elég történés egy 90 perces filmhez. Végül meg kiderül, hogy az irániak még nálunk is tudnak reménytelenebb filmet készíteni. A vége nem jut sehová, egyszerűen elhagyjuk a fiút egy szerencsétlen helyzetben. Nesze nektek, európaiak.
Ez azért nem a művészfilm tetőpontja. Ez messze nem a végállomás. De szép, és elgondolkodtat. De legyünk csak kegyetlenek. Filmfesztivál van, az alkotások úgy sorakoznak fel, mint a nők egy szépségversenyen. Vagyis nem az a lényeg, hogy „ahhoz képest”, hanem az élmény számít, az, amit kaptam. Így, ahogy ilyenkor szokás, pontozunk, 10-es skálán. Végszó: 10/7 pont.
Szövényi-Lux Balázs

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://kukfilmrovat.blog.hu/api/trackback/id/tr442813953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TodyG8 2011.04.10. 12:56:41

Azért nekem erős kifejezés Iránra, hogy "poros és fenyegető" ország. Ő a közel kelet Franciaországa, ahol az emberek rendkívül büszkék 2700 éves múltjukra. S a film művészetük is igen komoly jószág 20 éve az élbolyban vannak ... Csak, hogy szurkálódjak :).

Amúgy kíváncsivá tettél a "lepontozással", mert Én mindig teljesen elvagyok bűvölve az iráni filmektől.

SzLBalázs 2011.04.10. 14:51:24

Amit írtam, az az én szubjektív képem az országról, ami csak a tudatlanságomról árulkodik, nem Iránról. Pont, hogy a film által jöttem rá, milyen modern, kultúrált hely Teherán!
süti beállítások módosítása