KuK Film Rovat

Minden, ami friss és filmes KuKon, s persze tippek trükkök a KuK Film Rovatának boszorkány konyhájának séfjeitől.

Címkék

127 (1) 1951 (1) 1953 (1) 1956 (1) 1961.04.12. (1) 1973 (1) 1983 (1) 1985 (2) 1991 (1) 2001 (2) 2006 (1) 2007 (1) 2008 (1) 2009 (1) 2010 (5) 2010.04.12. (1) 2011 (7) adriana lima (1) ajánló (1) akció (1) alain delon (1) alfonso cuarón (1) amber heard (1) amerikai (4) amy adams (1) ana belén (1) angela molina (1) angelsegg (1) angol (4) animáció (1) animal kingdom (1) anjou lafayet (1) április (1) asgar farhadi (1) assaultgirl (1) ausztrál (1) az (2) az ember gyermeke (1) a gyerekek jól vannak (1) a harcos (2) a király beszede (1) a nap valasztasa (1) a pénz színe (1) a szamuráj (1) a torinói ló (1) a vörös kör (1) belga (1) ben mendelsohn (1) berlini filmfesztivál (2) black hawk down (1) black swan (1) bmw (2) boyle (1) burleszk (1) carlos (1) catherine deneuve (2) célpontok (1) chaplin (1) christian bale (2) christopher riley (1) clive owen (2) cortázar (1) csáth géza (1) danny (1) darren aronofsky (1) davide bowie (1) david lynch (1) david michôd (1) david o. russell (1) debra graik (1) des (1) de palma (1) diane kruger (1) dieux (1) diktátor (1) dokumentum (1) dráma (2) drive angry (1) dukumentumfilm (1) duna ii autonómia (1) egyéb (1) éhség (1) elemzés (1) elena anaya (1) eljő a napunk (1) elsazylberstein (1) emberek (1) erdő (1) érzelemgyár (1) és (1) et (1) etűd (2) eye on films (1) fabienne berthaud (1) fekete hattyú (1) féktelen harag (1) feliratos (1) femme fatale (1) fesztészet (1) film (13) filmdráma (1) filmeselemzés (1) filmfesztival (1) filmfesztivál (1) filmklub (1) first orbit (1) forest whitaker (1) francia (5) franco (1) francois ozon (1) franco rossi (1) ghostintheshell (1) gubán viktor (1) guy pearce (1) guy ritchei (1) hannah és nővérei (1) henri georges clouzot (1) hitchcock (1) hommes (1) honnan tudod? (1) horror (1) humor (2) illuzionista (1) ingmar bergman (1) ír (1) írás (1) irene jacob (1) istenek (1) izraeli dokumentumfilm fesztival (1) jacki weaver (1) jacques tati (1) jacques verges (1) james (1) james frecheville (1) japán (1) játékfilm (1) javier rioyo (1) jean marc (1) jean pierre melville (1) jennifer lawrence (1) jerzy skolimowski (1) joel edgerton (1) kárpáti györgy mór (1) kells titka (1) kevin macdonald (1) kiállítás (1) kínai (1) kiss manyi (1) klaus barbie (1) klaus maria brandauer (1) komédia (1) kritika (1) krzysztof kieslowski (1) labro (1) lengyel (1) le mystere picasso (1) liebesman (1) ludivine sagnier (1) luke ford (1) madarak (1) madonna (1) magyar (2) manuela velasco (1) manuel gutiérez aragón (1) maria barranco (1) maribel verdú (1) mark wahlberg (2) marx testvérek (1) max von sydow (1) menedék (1) mezítláb (1) mickey rourke (1) momaruoshiim (1) moutout (1) mti (1) nadar és simir (1) német (1) nicolas cage (1) odeon lloyd mozi (2) ölésre ítélve (1) oliver sherman (1) óra (1) oscar (1) paul newman (1) pázmány filmklub (1) perrier vérdíja (1) philippe (1) philip sheppard (1) politika (1) politikai thriller (1) possession (1) precious (1) psycho (1) quo (1) rayen redford (1) reklám (3) ridley scott (1) scorsese (1) slavoj žižek (1) spanyol (1) spanyol filmhét (1) spielberg (1) stephen frears (1) sullivan stapleton (1) sundance (1) suplicz emőke (1) susan sarandon (1) svéd (1) sylvain chomet (1) szabó tamás (1) szárnyas fejvadász (1) szerelmek háza (1) szövényi lux balázs (1) tamara drewe (1) tarkovszkij (1) tarr béle (1) theskycrawlers (1) the fighter (2) the hunger (1) the king’s speech (1) the perverts guide to cinema (1) the secret of kells (1) tihanyi mária (1) titanic filmfesztival (1) titanic filmfesztivál (5) toldi mozi (1) tomm mooref (1) tony scott (1) történelem (1) tv (1) uránia (1) vadis (1) vertigo (1) videóest (1) vincent gallo (1) war of the worlds (1) winter’s bone a hallgatás törvénye (1) wong kar wai (1) woody (1) yodok története (1) youtube (2) yuri gagarin (1) zulawski (1) egy válás (1) Címkefelhő

2011.03.03. 13:49 SZATOM

A nap választása: Egy zsaru (Un Flic)

Jean-Pierre Melville Egy zsaru című filmje a szenzációs A szamurájjal és a közel olyan jó A vörös körrel együtt akár trilógiának is tekinthető – amúgy is divat trilógiákban gondolkodni. Összekötő kapocs Delon alakja: bérgyilkos, tolvaj, és ez esetben zsaru, akinek kék szemébe valósággal beleszeretett a rendező/forgatókönyvíró. Kicsit talán elfáradt a mester az utolsó rendezésekor. Ezt a fáradtat úgy kell érteni, hogy azért az Egy zsaru is kimagasló minőségű francia krimi, csak éppen nem sikerült újat mondani, hacsak a végletes lecsupaszítást nem tekintjük a fejlődés jelének.

A rosszfiúk rosszban sántikálnak:

Annyit kell tudni a karakterekről, hogy mindenki rezzenéstelen arcú profi, a jellegzetes ballonkabát-kalap-bőrkesztyű kombót viseli. Senki nem cseveg, senki nem önti ki a szívét, és a hős rendszeresen otthagyja a gyönyörű nőt a végén (Deneuve az eyecandy), a többi „elég jó bőr”-re pedig rá se hederít. Igen, Melville csíphette a noirokat. Valami nehezen meghatározható férfibecsületnek eleget téve gyakran menekülnek a szereplők a halálba. Végig érezni, hogy nem történhetnek másképp a dolgok, ott a bűn pecsétje az arcokon, mindenki a kárhozatba menetel - maximum még utoljára köpnek egyet, vagy tesznek valami betyárbecsületet védendő gesztust. Azért ebben a kevélységben van valami mélyen lírai is.

Becsapós, ez nem noir, itt a férfi az erősebb:

Az ember első gondolata az, hogy a régi filmek alapvetően sziruposabbak, a kegyetlenség, az erőszak pedig egyre erősödik, ahogy haladunk a jelen felé. Érdekes, hogy egy akkora sztár, mint Delon úgy felképeli a prostit, aki mellesleg a besúgója, és szerelmes belé, hogy az a földre zuhan. Hasonló jelenet, amikor Steve McQueen, az ősmacsó a The Getaway-ben kirángatja a kocsiból, és irgalmatlanul felpofozza barátnőjét, amikor megtudja, hogy az lefeküdt valakivel, azért hogy kiszabadítsa kedvesét a börtönből. Gondoljunk bele, miként mutatna mondjuk Tom Cruise ma egy nagyköltségvetésű film ilyen jelenetében. Ma azon csámcsognak, ha egy sztár rágyújt. Melville filmjeiben mindenki láncdohányos. Más idők jártak.

Küldetés teljesítve:

A játékidő jelentős részét itt is a heist filmekre jellemző rablási/menekülési jelenetek teszik ki, Melville amolyan pepecselős idős mester – főleg a vonatos jelenetnél néhol már mosolyogtam annak túlzott aprólékosságán. Érzetre olyan, mintha a 20 perces akció kétszer olyan hosszan játszódott volna le: az óra vészesen ketyeg, de a besurranó kétszer is megfésülködik, csak hogy álcája tökéletes legyen. Virtuóz a kamerahasználat is persze, de kicsit kevesebb az emlékezetes kép, mint a már említett klasszikusokban. Azért itt is akadnak nagy összenézések, sistergő pillanatok. Csak zárójelben: ciki a festett háttér némely díszletnél, bár 40 éves alkotásnak hajlamos az ilyesmit megbocsátani az ember. Nézni kell kisebb gyengeségei ellenére már csak annak okán is, hogy megtudjuk honnan (is) szedték a cool keményfiúkat a közelmúlt alkotói.

1 komment

Címkék: catherine deneuve alain delon jean pierre melville a szamuráj a vörös kör


A bejegyzés trackback címe:

https://kukfilmrovat.blog.hu/api/trackback/id/tr662707100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TodyG8 2011.03.05. 08:28:49

"Ma azon csámcsognak, ha egy sztár rágyújt. Melville filmjeiben mindenki láncdohányos. Más idők jártak." S valóban, a prüdéria még mindig velünk van.
süti beállítások módosítása