KuK Film Rovat

Minden, ami friss és filmes KuKon, s persze tippek trükkök a KuK Film Rovatának boszorkány konyhájának séfjeitől.

Címkék

127 (1) 1951 (1) 1953 (1) 1956 (1) 1961.04.12. (1) 1973 (1) 1983 (1) 1985 (2) 1991 (1) 2001 (2) 2006 (1) 2007 (1) 2008 (1) 2009 (1) 2010 (5) 2010.04.12. (1) 2011 (7) adriana lima (1) ajánló (1) akció (1) alain delon (1) alfonso cuarón (1) amber heard (1) amerikai (4) amy adams (1) ana belén (1) angela molina (1) angelsegg (1) angol (4) animáció (1) animal kingdom (1) anjou lafayet (1) április (1) asgar farhadi (1) assaultgirl (1) ausztrál (1) az (2) az ember gyermeke (1) a gyerekek jól vannak (1) a harcos (2) a király beszede (1) a nap valasztasa (1) a pénz színe (1) a szamuráj (1) a torinói ló (1) a vörös kör (1) belga (1) ben mendelsohn (1) berlini filmfesztivál (2) black hawk down (1) black swan (1) bmw (2) boyle (1) burleszk (1) carlos (1) catherine deneuve (2) célpontok (1) chaplin (1) christian bale (2) christopher riley (1) clive owen (2) cortázar (1) csáth géza (1) danny (1) darren aronofsky (1) davide bowie (1) david lynch (1) david michôd (1) david o. russell (1) debra graik (1) des (1) de palma (1) diane kruger (1) dieux (1) diktátor (1) dokumentum (1) dráma (2) drive angry (1) dukumentumfilm (1) duna ii autonómia (1) egyéb (1) éhség (1) elemzés (1) elena anaya (1) eljő a napunk (1) elsazylberstein (1) emberek (1) erdő (1) érzelemgyár (1) és (1) et (1) etűd (2) eye on films (1) fabienne berthaud (1) fekete hattyú (1) féktelen harag (1) feliratos (1) femme fatale (1) fesztészet (1) film (13) filmdráma (1) filmeselemzés (1) filmfesztival (1) filmfesztivál (1) filmklub (1) first orbit (1) forest whitaker (1) francia (5) franco (1) francois ozon (1) franco rossi (1) ghostintheshell (1) gubán viktor (1) guy pearce (1) guy ritchei (1) hannah és nővérei (1) henri georges clouzot (1) hitchcock (1) hommes (1) honnan tudod? (1) horror (1) humor (2) illuzionista (1) ingmar bergman (1) ír (1) írás (1) irene jacob (1) istenek (1) izraeli dokumentumfilm fesztival (1) jacki weaver (1) jacques tati (1) jacques verges (1) james (1) james frecheville (1) japán (1) játékfilm (1) javier rioyo (1) jean marc (1) jean pierre melville (1) jennifer lawrence (1) jerzy skolimowski (1) joel edgerton (1) kárpáti györgy mór (1) kells titka (1) kevin macdonald (1) kiállítás (1) kínai (1) kiss manyi (1) klaus barbie (1) klaus maria brandauer (1) komédia (1) kritika (1) krzysztof kieslowski (1) labro (1) lengyel (1) le mystere picasso (1) liebesman (1) ludivine sagnier (1) luke ford (1) madarak (1) madonna (1) magyar (2) manuela velasco (1) manuel gutiérez aragón (1) maria barranco (1) maribel verdú (1) mark wahlberg (2) marx testvérek (1) max von sydow (1) menedék (1) mezítláb (1) mickey rourke (1) momaruoshiim (1) moutout (1) mti (1) nadar és simir (1) német (1) nicolas cage (1) odeon lloyd mozi (2) ölésre ítélve (1) oliver sherman (1) óra (1) oscar (1) paul newman (1) pázmány filmklub (1) perrier vérdíja (1) philippe (1) philip sheppard (1) politika (1) politikai thriller (1) possession (1) precious (1) psycho (1) quo (1) rayen redford (1) reklám (3) ridley scott (1) scorsese (1) slavoj žižek (1) spanyol (1) spanyol filmhét (1) spielberg (1) stephen frears (1) sullivan stapleton (1) sundance (1) suplicz emőke (1) susan sarandon (1) svéd (1) sylvain chomet (1) szabó tamás (1) szárnyas fejvadász (1) szerelmek háza (1) szövényi lux balázs (1) tamara drewe (1) tarkovszkij (1) tarr béle (1) theskycrawlers (1) the fighter (2) the hunger (1) the king’s speech (1) the perverts guide to cinema (1) the secret of kells (1) tihanyi mária (1) titanic filmfesztival (1) titanic filmfesztivál (5) toldi mozi (1) tomm mooref (1) tony scott (1) történelem (1) tv (1) uránia (1) vadis (1) vertigo (1) videóest (1) vincent gallo (1) war of the worlds (1) winter’s bone a hallgatás törvénye (1) wong kar wai (1) woody (1) yodok története (1) youtube (2) yuri gagarin (1) zulawski (1) egy válás (1) Címkefelhő

2011.07.19. 14:25 SZATOM

Attenberg

 

 

Ha nem láttál még görög filmet, akkor szerintem az Attenberg jó kezdés lesz. Azt hiszem, egyetlen görög filmet sem ismerek, szóval csak tippelni tudok, de nem lehet mindegyik ilyen szuper. Az Attenberget a Magyarhangya vetítette egy alkalommal, amiről jól le is maradtam. Úgy történt, hogy a Művészbe igyekeztem bevágódni, ugyanis ott bandáztak Lilláék, gondoltam megjátszom a Corvinos belépőmet, hátha, de a pénztáros srác szigorú volt, a vetítés meg teltházas – annyira nem lettem ideges, végülis ez a mozgalom sikerének a jele. Úgyhogy kénytelen voltam kerülőúton beszerezni a filmet, és végül egy tengerparti francia üdülőben néztem meg elnyúlva az ágyon, kellemesen zsibbadtan a jó órás kocogástól.

Szóval Attenberg. Egyszer mikor ki akartam mondani, hogy Attenborough, ki ne imádná a sir-t, aki vérbeli angol gentlemanként kommentálja mondjuk a gorillák családi életét, egy nyelvbotlás miatt véletlenül én is így ejtettem ki. Találó tehát a cím, ugyanis pont a természetfilmesről van szó. Az ő műsorain nő fel a Marina, a kicsit zizi lány. Apjával (szerintem vele kezdődött a dili) és barátnőjével gyakran bohóckodik különféle állatokat utánozva. Mi ez? Az önfeledtség megnyilvánulása, lázadás a modern civilizációval szemben? Az apa ugyanis nem nagyon csípi a XX. századot, és ez az egész bolondozás nagyon emlékeztet a primitív törzsek szokására, ahogy eljátsszák a vadászatot, illetve tanítják a gyerekeket. Vagy a kommunikáció egy alternatív formája jelenik meg abban, hogy állati gesztusokkal feleselnek egymásnak? Kétségtelenül nagyon kifejező. Vagy csupán a színészkedés, a játék öröméről van szó? Nézni mindenesetre nagyon jó ilyen rövid adagokban, úgyhogy ne is bonyolítsuk túl a dolgot. Komplett jelenetet nem találtam róla, de a trailerben felvillan pillanatokra:

Marina-nak (Ariane Labed)  különösen harmonikus a kapcsolata haldokló apjával. Minden témát szabadon kidumálnak (be is ugrott a Say Anything, de itt nincs csalódás egymásban), mialatt a kórházban üldögélnek, és várják az elkerülhetetlent. A szörnyű leépülés bemutatásával szerencsére nem terhelik meg a filmet, de a levegőben folyamatosan ott lóg a búcsúzás hangulata. Ezt, a búcsút végül valami eszméletlenül szépen oldják meg. Apának és lányának van egy játéka. Egyikük mond egy szót, amire a másik gyorsan rávág egy másikat, amolyan pszichológiai asszociációs technika. Játék, játék, játék az egész film. És ez a szópárbaj hirtelen egy bemutatkozássá válik: „Marina” és a válasz „Apa”. Vagyis ennyi volt, ez voltam én neked, ez volt a szerepem itt, veled, remélem, jól játszottam.

Tehát a halálra készülődés az egyik szál. Az urnarendelés bántó praktikussága a még élőnek, a különös búcsúajándék szervezése, az érzelmek visszafojtása amíg csak lehet. Hogy végig lehessen csinálni. Ezzel kapcsolódik össze a másik téma, ami Marina első szexuális tapasztalatai körül bonyolódik. Hiába huszonéves ugyanis a lány, teljesen elzárkózott eddig minden akciótól. A barátnője mesél neki a kalandjairól, tanítja csókolózni, ez egyébként a gusztustalanul vicces kezdő jelenet is egyben, a többi viszont nem vonzza, sőt, egyenesen visszataszítónak tartja. Bár az apa meghallgatja kétségeit, megérti őt, és nem ítélkezik felette, azonban már nem maradhat sokáig vele. A lánynak fel kell nőnie, ehhez pedig hozzátartozik a szex, és egyébként is mindenki csinálja, itt volna az ideje kipróbálni. Így kezd el dagadni a kíváncsiság.

Marina ledobja a ruháit a kábé egyetlen szóba jöhető férfi előtt, persze csak azután, hogy bemutatta a már emlegetett botnyelvű csóktudását. Ez a búcsúzás mellett a másik kedvenc jelenetem. Na nem a pikantéria miatt, vagyis nem csak amiatt, hanem mert a teljesen kezdő színésznő itt elképesztő érzékenységgel játszik (a Velencei Filmfesztiválon díjazták is alakítását). Ezért találták fel a közeli felvételt. A feszült várakozás mellett megjelenik az arcán a kíváncsiság, a félelem, a bizonytalanság, amikor reszketve odaadja magát. Érdemes figyelni az arcjáték változását, amint a férfi odalép hozzá, felöltözteti, és végül megcsókolja. Értetlenség, zavar, harag, csalódottság és… hála? Ekkor kezdődik el benne valami. Különösen tetszett, hogy nem próbálták a szexet átideologizálni (a szokásos lázadásra, emancipációra gondolok), hiszen önmagában is elég izgalmas téma, és itt ezt itt be is bizonyítják. Mindenféle álságos finomkodástól mentesen, végig érdekfeszítően és meghökkentően beszélnek róla. Így kell ezt csinálni!

Szomorúsága és a lehangoló kulisszaként szolgáló szoci-épületsivatag ellenére elbűvölő világ az Attenbergé. Irigykedve néztem a szereplőket, mivel ilyenkor mindig arra gondolok, hogy jó lenne átmenteni valamit abból a felemelő játékosságból, ami a filmet keresztül-kasul átszövi. Aztán én is valahogy úgy voltam vele, ahogy Csáth: „Később, az utcákon hazafelé bandukolva beláttam, hogy ez a kívánság jogtalan és helytelen.” És mintha ezt a tanulságot visszhangozná a film végkicsengése is, amikor a hamvak szétszórását követően a barátnők elválnak, mennek a maguk dolgára, és a kamera elidőz a külszínfejtő kiábrándító törmelékdombjain és valami erőmű kéményein. A kapocs, mely a játékkal teli világot összetartotta megszűnt létezni, nincs mese, fel kell nőni.  

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://kukfilmrovat.blog.hu/api/trackback/id/tr313080216

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása