KuK Film Rovat

Minden, ami friss és filmes KuKon, s persze tippek trükkök a KuK Film Rovatának boszorkány konyhájának séfjeitől.

Címkék

127 (1) 1951 (1) 1953 (1) 1956 (1) 1961.04.12. (1) 1973 (1) 1983 (1) 1985 (2) 1991 (1) 2001 (2) 2006 (1) 2007 (1) 2008 (1) 2009 (1) 2010 (5) 2010.04.12. (1) 2011 (7) adriana lima (1) ajánló (1) akció (1) alain delon (1) alfonso cuarón (1) amber heard (1) amerikai (4) amy adams (1) ana belén (1) angela molina (1) angelsegg (1) angol (4) animáció (1) animal kingdom (1) anjou lafayet (1) április (1) asgar farhadi (1) assaultgirl (1) ausztrál (1) az (2) az ember gyermeke (1) a gyerekek jól vannak (1) a harcos (2) a király beszede (1) a nap valasztasa (1) a pénz színe (1) a szamuráj (1) a torinói ló (1) a vörös kör (1) belga (1) ben mendelsohn (1) berlini filmfesztivál (2) black hawk down (1) black swan (1) bmw (2) boyle (1) burleszk (1) carlos (1) catherine deneuve (2) célpontok (1) chaplin (1) christian bale (2) christopher riley (1) clive owen (2) cortázar (1) csáth géza (1) danny (1) darren aronofsky (1) davide bowie (1) david lynch (1) david michôd (1) david o. russell (1) debra graik (1) des (1) de palma (1) diane kruger (1) dieux (1) diktátor (1) dokumentum (1) dráma (2) drive angry (1) dukumentumfilm (1) duna ii autonómia (1) egyéb (1) éhség (1) elemzés (1) elena anaya (1) eljő a napunk (1) elsazylberstein (1) emberek (1) erdő (1) érzelemgyár (1) és (1) et (1) etűd (2) eye on films (1) fabienne berthaud (1) fekete hattyú (1) féktelen harag (1) feliratos (1) femme fatale (1) fesztészet (1) film (13) filmdráma (1) filmeselemzés (1) filmfesztival (1) filmfesztivál (1) filmklub (1) first orbit (1) forest whitaker (1) francia (5) franco (1) francois ozon (1) franco rossi (1) ghostintheshell (1) gubán viktor (1) guy pearce (1) guy ritchei (1) hannah és nővérei (1) henri georges clouzot (1) hitchcock (1) hommes (1) honnan tudod? (1) horror (1) humor (2) illuzionista (1) ingmar bergman (1) ír (1) írás (1) irene jacob (1) istenek (1) izraeli dokumentumfilm fesztival (1) jacki weaver (1) jacques tati (1) jacques verges (1) james (1) james frecheville (1) japán (1) játékfilm (1) javier rioyo (1) jean marc (1) jean pierre melville (1) jennifer lawrence (1) jerzy skolimowski (1) joel edgerton (1) kárpáti györgy mór (1) kells titka (1) kevin macdonald (1) kiállítás (1) kínai (1) kiss manyi (1) klaus barbie (1) klaus maria brandauer (1) komédia (1) kritika (1) krzysztof kieslowski (1) labro (1) lengyel (1) le mystere picasso (1) liebesman (1) ludivine sagnier (1) luke ford (1) madarak (1) madonna (1) magyar (2) manuela velasco (1) manuel gutiérez aragón (1) maria barranco (1) maribel verdú (1) mark wahlberg (2) marx testvérek (1) max von sydow (1) menedék (1) mezítláb (1) mickey rourke (1) momaruoshiim (1) moutout (1) mti (1) nadar és simir (1) német (1) nicolas cage (1) odeon lloyd mozi (2) ölésre ítélve (1) oliver sherman (1) óra (1) oscar (1) paul newman (1) pázmány filmklub (1) perrier vérdíja (1) philippe (1) philip sheppard (1) politika (1) politikai thriller (1) possession (1) precious (1) psycho (1) quo (1) rayen redford (1) reklám (3) ridley scott (1) scorsese (1) slavoj žižek (1) spanyol (1) spanyol filmhét (1) spielberg (1) stephen frears (1) sullivan stapleton (1) sundance (1) suplicz emőke (1) susan sarandon (1) svéd (1) sylvain chomet (1) szabó tamás (1) szárnyas fejvadász (1) szerelmek háza (1) szövényi lux balázs (1) tamara drewe (1) tarkovszkij (1) tarr béle (1) theskycrawlers (1) the fighter (2) the hunger (1) the king’s speech (1) the perverts guide to cinema (1) the secret of kells (1) tihanyi mária (1) titanic filmfesztival (1) titanic filmfesztivál (5) toldi mozi (1) tomm mooref (1) tony scott (1) történelem (1) tv (1) uránia (1) vadis (1) vertigo (1) videóest (1) vincent gallo (1) war of the worlds (1) winter’s bone a hallgatás törvénye (1) wong kar wai (1) woody (1) yodok története (1) youtube (2) yuri gagarin (1) zulawski (1) egy válás (1) Címkefelhő

2011.10.02. 11:19 TodyG8

Veronika kettős élete

 

Az elmúlt egy évben sikerült felfedeznem az irodalomnak azon részeit, amire már rég igényem volt. Borges után ráakadtam Cortázar-ra és Calvino-ra is. Filmes beállítottságom révén, az elmúlt hetek üres perceiben gondolkodtam, hogy az ő stílusuk, látásmódjuk a hetedik művészet alkotói között is fellelhető-e. Itt nem az adaptációra gondolok, hiszen azt alapvetően elhibázottnak tartom. Például Antonioni –Cortázar novellájával azonos című -  Nagyítása, ami részleges szöveghűségével kategóriákkal gyengébb, mint Tarkovszkij Stalker-e, ami csupán nyomokban tartalmazza a Piknik az árokparton történetét. Az orosz rendező, az esszencia kivonásával és annak filmmé gyúrásával hatásosabb filmet készített, mint az olasz alkotó. Tehát a lényegi hangulati elemet keresem, nem pedig a – film és irodalom kapcsán irreálisnak mondható – "szöveghűséget”.

Elsőre töprengésem során nem jutott eszembe semmi érdemleges. Bevillant ugyan A Jákob lajtorjája, Az angyalszív és a Tágra zárt szemek, de egyikkel sem voltam teljesen elégedett. Viszont most a napokban, jó pár év várakozás után megnéztem a Veronika kettős életét

Az indíttatásom egészen más volt, mint a most leírtak. Néhány személyes élményemet szerettem volna helyre rakni. Ezzel szemben találtam egy filmet, ami ugyanazt az érzést keltette bennem, mint mikor Cortázar novelláit forgatom. Nincsenek nagy események  – bár a háttérben ott van a 89-es fordulat, azonban ennek inkább díszlet funkciója van, no meg talán annyi mondanivalója, hogy "Íme, ismét egymásra találhatunk". Hősök gyanánt is a hétköznapok emberei tűnnek fel előttünk, mindennemű pompát nélkülözve, egyszerűen és szépen. A figurák csupán annyiban extravagánsak, hogy fogékonyak a misztikumra és a művészetekre.

Főhősnőnkre Veronikára/Véronique-ra – az énekes énektanárnőre – ez többszörösen igaz. Amellett, hogy kettő van belőle – egy Lengyelországban s egy Franciaországban - sejti, hogy léte megduplázott. Talán kacifántosan hangzik így megfogalmazva, hiszen írhatnánk azt is, hogy van két nő, az egyiket Veronikának, a másikat pedig Véronique-nak hívják és sejtik, hogy a másik – a hasonmás – él. Ez azonban nem fedi a valóságot, hiszen a két személy valahogyan egy és ugyanaz. Mind a kettő igazi, ahogyan a nevük latin eredetije – verus: igaz; vero: igazi, valós. Ez akkor derül ki ténylegesen, mikor a Franciaországban élő lány elmeséli, hogy az egyikük még gyermekkorában megégette magát, és mikor a forró tűzhelyhez ért, a másik is majdnem ugyanezt tette, mégis az utolsó pillanatban visszarántotta a kezét. Ez a momentum kísértetiesen emlékeztet három Cortazár novellára – Egy sárga virág, a Távoli társ és a Titkos fegyverek –, melyeknek témája a közös tudat, illetve a kettős élet.

Ez a "te megégetted magad, ezért én nem" az egész film történetét meghatározza. Mindkettőjük nagyon szereti a zenét, az éneket, ráadásul még tehetségük is van hozzá. Nem csoda hát, hogy próbálgatják teljesítőképességük határait, mígnem az egyikük túl feszíti a húrt. Ettől kezdve a másik lány, „okulva” az előbbi hibájából, visszafogja magát, azonban, mégis a keletkezett hiány hajtja, sarkallja, hogy újra teljes legyen. A karakternek ezt a hiányérzetét jól használja fel Kieslowski, hiszen így nem csak a teljesség, az egy időben, több helyen jelenlevés varázslatát képes megvizsgálni, hanem mindezt a szerelemmel is kapcsolatba képes állítani. S teszi mindezt úgy, hogy a szerelemről folytatott szakadatlan párbeszéd gondolatiságát képes gazdagítani ezzel a nem mindennapi misztikummal. Visszaviszi az embert az Európai gondolkodásmód egyik bölcsőjéhez, a görög filozófiához és a modernkori szerelemben való beteljesülés ideálját szembeállítja a duplikált jelen-léttel és az androgüni teljességgel.

Az jól látható, hogy eredeti alkotással állunk szemben. Ennek azonban van egy kis hátulütôje is. A történetvezetés nem mindenhol feszes, a néző nem mindig tudja pontosan, hogy a film hova is akar kilyukadni. Ez alapvetően egy kellemetlen feszültséget generál, ami miatt az ember már-már feláll a film elől. Hasonló érzése van az embernek egy-egy Cortázar-novellánál. Mégsem hagyjuk ott az alkotást. Hiszen csak Kieslowski – akárcsak az argentin író – birtokosa a figyelemfenntartás képességének. Apró formai bravúrokkal – legyen az dramaturgiai vagy képi – mindig leköti a néző figyelmét. A lengyel rendező munkájában számomra játékos és sokrétű látásmódja volt a legmegragadóbb. Többször állítja finoman feje tetejére a kamerát, ezzel mintegy érzékeltetve, hogy a világ kizökken a maga valóságából. Ezzel a kizökkenéssel többször összekapcsolódik egy másik jellegzetes kameraállásal,  a szubjektív nézőponttal, amivel a rendező még személyesebb hangnemet tud megütni. S végül meg kell említeni a film folyamatosan váltakozó narancsos és zöldes színvilágát, amit a rendező a különleges csipkés és vízen megtört fény-árnyék játékkal tesz felejthetetlenül sejtelmessé.

Mindezt elnézve, nem meglepő, hogy ez a film könnyűszerrel vált modern klasszikussá, ami nem csak a filmbarátoknak nyújt hatalmas élményt, hanem a körmönfont könyvek szerelmeseinek is.

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: francia lengyel 1991 cortázar krzysztof kieslowski irene jacob


A bejegyzés trackback címe:

https://kukfilmrovat.blog.hu/api/trackback/id/tr293271583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása