KuK Film Rovat

Minden, ami friss és filmes KuKon, s persze tippek trükkök a KuK Film Rovatának boszorkány konyhájának séfjeitől.

Címkék

127 (1) 1951 (1) 1953 (1) 1956 (1) 1961.04.12. (1) 1973 (1) 1983 (1) 1985 (2) 1991 (1) 2001 (2) 2006 (1) 2007 (1) 2008 (1) 2009 (1) 2010 (5) 2010.04.12. (1) 2011 (7) adriana lima (1) ajánló (1) akció (1) alain delon (1) alfonso cuarón (1) amber heard (1) amerikai (4) amy adams (1) ana belén (1) angela molina (1) angelsegg (1) angol (4) animáció (1) animal kingdom (1) anjou lafayet (1) április (1) asgar farhadi (1) assaultgirl (1) ausztrál (1) az (2) az ember gyermeke (1) a gyerekek jól vannak (1) a harcos (2) a király beszede (1) a nap valasztasa (1) a pénz színe (1) a szamuráj (1) a torinói ló (1) a vörös kör (1) belga (1) ben mendelsohn (1) berlini filmfesztivál (2) black hawk down (1) black swan (1) bmw (2) boyle (1) burleszk (1) carlos (1) catherine deneuve (2) célpontok (1) chaplin (1) christian bale (2) christopher riley (1) clive owen (2) cortázar (1) csáth géza (1) danny (1) darren aronofsky (1) davide bowie (1) david lynch (1) david michôd (1) david o. russell (1) debra graik (1) des (1) de palma (1) diane kruger (1) dieux (1) diktátor (1) dokumentum (1) dráma (2) drive angry (1) dukumentumfilm (1) duna ii autonómia (1) egyéb (1) éhség (1) elemzés (1) elena anaya (1) eljő a napunk (1) elsazylberstein (1) emberek (1) erdő (1) érzelemgyár (1) és (1) et (1) etűd (2) eye on films (1) fabienne berthaud (1) fekete hattyú (1) féktelen harag (1) feliratos (1) femme fatale (1) fesztészet (1) film (13) filmdráma (1) filmeselemzés (1) filmfesztival (1) filmfesztivál (1) filmklub (1) first orbit (1) forest whitaker (1) francia (5) franco (1) francois ozon (1) franco rossi (1) ghostintheshell (1) gubán viktor (1) guy pearce (1) guy ritchei (1) hannah és nővérei (1) henri georges clouzot (1) hitchcock (1) hommes (1) honnan tudod? (1) horror (1) humor (2) illuzionista (1) ingmar bergman (1) ír (1) írás (1) irene jacob (1) istenek (1) izraeli dokumentumfilm fesztival (1) jacki weaver (1) jacques tati (1) jacques verges (1) james (1) james frecheville (1) japán (1) játékfilm (1) javier rioyo (1) jean marc (1) jean pierre melville (1) jennifer lawrence (1) jerzy skolimowski (1) joel edgerton (1) kárpáti györgy mór (1) kells titka (1) kevin macdonald (1) kiállítás (1) kínai (1) kiss manyi (1) klaus barbie (1) klaus maria brandauer (1) komédia (1) kritika (1) krzysztof kieslowski (1) labro (1) lengyel (1) le mystere picasso (1) liebesman (1) ludivine sagnier (1) luke ford (1) madarak (1) madonna (1) magyar (2) manuela velasco (1) manuel gutiérez aragón (1) maria barranco (1) maribel verdú (1) mark wahlberg (2) marx testvérek (1) max von sydow (1) menedék (1) mezítláb (1) mickey rourke (1) momaruoshiim (1) moutout (1) mti (1) nadar és simir (1) német (1) nicolas cage (1) odeon lloyd mozi (2) ölésre ítélve (1) oliver sherman (1) óra (1) oscar (1) paul newman (1) pázmány filmklub (1) perrier vérdíja (1) philippe (1) philip sheppard (1) politika (1) politikai thriller (1) possession (1) precious (1) psycho (1) quo (1) rayen redford (1) reklám (3) ridley scott (1) scorsese (1) slavoj žižek (1) spanyol (1) spanyol filmhét (1) spielberg (1) stephen frears (1) sullivan stapleton (1) sundance (1) suplicz emőke (1) susan sarandon (1) svéd (1) sylvain chomet (1) szabó tamás (1) szárnyas fejvadász (1) szerelmek háza (1) szövényi lux balázs (1) tamara drewe (1) tarkovszkij (1) tarr béle (1) theskycrawlers (1) the fighter (2) the hunger (1) the king’s speech (1) the perverts guide to cinema (1) the secret of kells (1) tihanyi mária (1) titanic filmfesztival (1) titanic filmfesztivál (5) toldi mozi (1) tomm mooref (1) tony scott (1) történelem (1) tv (1) uránia (1) vadis (1) vertigo (1) videóest (1) vincent gallo (1) war of the worlds (1) winter’s bone a hallgatás törvénye (1) wong kar wai (1) woody (1) yodok története (1) youtube (2) yuri gagarin (1) zulawski (1) egy válás (1) Címkefelhő

2011.04.05. 22:42 SZATOM

Fekete hattyú


- Bedi Kata írása


Egy balerina végzete, aki csak tökéletes akart lenni.

Darren Aronofsky legújabb pszicho-thrillerének bemutatására kár is volna szót fecsérelni, mindenki ismeri a „sztorit”. A film az egymás mellé állított kisarkított karakterek „egyfelől a szabályos, formai, mértékletes, másfelől az ösztönöknek utat engedő, felszabadult, erotikus oldal”  egymásba/egymásra játszásával vázolja fel ezek lényegi különbségét, kibékíthetetlen, ugyanakkor arra folyton törekvő természetét.
Ninába könnyedén belelátjuk a művészet megtestesülését: tökéletes alakja, mely a belülről jövő, érzéki tartalom megtalálásáért kezd harcba önmagával. A tökéletességért küzd, a nagy mű megalkotására tör minden művész, de: „a tökéletes nem azt jelenti, hogy szabályos.” Ennek a felismerése égeti fel Ninát is a film és egyben a „nagy mű”, a darab végén. Tiszavirág életű tündöklése így egy estére szólhat csak, hiszen a másik oldal megismerése végletes kettősségbe taszítja, melyben nem tudja már melyik a fehér, és melyik a fekete tollú hattyú.

A filmben a képi szimbolika nagyon hangsúlyos. Nina minden idegességét hátvakarással vezeti le – ez a folyton felfakadó seb utal a lány állapotára, a „másik oldaltól” való elkerülhetetlen megsebzettségre is. Talán az egyik legszuggesztívebb kép, mikor Nina saját hátából húz ki egy fekete tollat: seb, vér, fekete toll és a tükörben egy elmosódó arc. Aronofsky a színekkel, kontrasztokkal szinte provokáló egyértelműséggel játszik: Nina rózsaszín kabátja, fehér balerina ruhája, rózsaszín lányszobája egyértelműen utal a magát eddig meg nem ismerő, lelkileg elmaradt (fejletlen?) lányra, s ugyanígy Lilyre a fekete ruhák, cigaretta, könnyű kalandok felsorakoztatása.
Lily mint „(be)vezető”, barát,  rivális és egyben mint a szexuális vágyat felkeltő barátnő van jelen a filmben. Nina kapcsolata vele ennek megfelelően nagyon bonyolult, ahogy önmagához fűződő viszonya is komplikált, rétegzett. Ez a vásznon az álom, fantázia, képzelgés és valóság folytonos egymásba folyásában jelentkezik: sokszor nem tudjuk eldönteni mi a valóság, és mi Nina agyának szüleménye. Az egész film így válik szürreálissá, hatásában élővé, de sajnos sokszor érződnek hatásvadász elemek is, mint például a túl erős zene, közeli képek, sok vérrel átitatott jelenet. Ezeknél erős sugallatot érzünk valamire, mely nem pusztán homályos, hanem bizony a „túl művészi” kategóriába csúszik át. Ezt azonban ellensúlyozza a személyiség-formálódás stációinak érzékletes ábrázolásmódja. Ez egyrészt a színésznőt dicséri, másrészt a film szuggesztív jellegének ereje épp a fotószerűen megkomponált egységben, a drámai ívben van.

Aronofsky időkezelése is az álom világát idézi: egyszer elképesztően gyors, másszor lelassul, egy-egy kitartott kép, jelenet révén. Ezzel adja meg a hangsúlyt, és irányítja a figyelmet Nina belső világának kavargására. A film ebből a sajátos időre szabott szimbolikából nyeri erejét.
Az időkezeléshez sajátos térkezelés is társul: túlsúlyban vannak a zárt terek, szinte egy jelenet sincs a szabadban. Három, illetve négy fő helyszín van: az operaház, Nináék lakása, a metró, illetve a bár, ahová Lily viszi el Ninát szórakozni. A film vége az operában játszódik: a színpadon, és az öltőzőben – Nina folyamatos átváltozásait belülről és kívülről is látjuk egyszerre. A zárt terek utalhatnak a valódi kitörés, az önnön korlátain túl soha nem jutó én magába-zártságára, ugyanakkor szorongással teli légkört is teremtenek a filmben. Ezt a légkört a fények használata is erősíti, így válik teljessé, és valóban hatásossá a képi világ, hogy szinte Ninával együtt érezzük a felszakadt körömágy fájdalmát.
A film azonban megőrzi külső fókuszát is: a kamera ablak, melyen belátunk Nina fejébe, lelkébe, és testébe – az érzések és érzékek felszabadulásának szürreális útjára, melynek végén a „nagyszerű halál” a színpadon, a nagy mű eltáncolásával éri a fekete tollú fehér hattyút.

Szólj hozzá!

Címkék: darren aronofsky fekete hattyú black swan


A bejegyzés trackback címe:

https://kukfilmrovat.blog.hu/api/trackback/id/tr232803325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása