KuK Film Rovat

Minden, ami friss és filmes KuKon, s persze tippek trükkök a KuK Film Rovatának boszorkány konyhájának séfjeitől.

Címkék

127 (1) 1951 (1) 1953 (1) 1956 (1) 1961.04.12. (1) 1973 (1) 1983 (1) 1985 (2) 1991 (1) 2001 (2) 2006 (1) 2007 (1) 2008 (1) 2009 (1) 2010 (5) 2010.04.12. (1) 2011 (7) adriana lima (1) ajánló (1) akció (1) alain delon (1) alfonso cuarón (1) amber heard (1) amerikai (4) amy adams (1) ana belén (1) angela molina (1) angelsegg (1) angol (4) animáció (1) animal kingdom (1) anjou lafayet (1) április (1) asgar farhadi (1) assaultgirl (1) ausztrál (1) az (2) az ember gyermeke (1) a gyerekek jól vannak (1) a harcos (2) a király beszede (1) a nap valasztasa (1) a pénz színe (1) a szamuráj (1) a torinói ló (1) a vörös kör (1) belga (1) ben mendelsohn (1) berlini filmfesztivál (2) black hawk down (1) black swan (1) bmw (2) boyle (1) burleszk (1) carlos (1) catherine deneuve (2) célpontok (1) chaplin (1) christian bale (2) christopher riley (1) clive owen (2) cortázar (1) csáth géza (1) danny (1) darren aronofsky (1) davide bowie (1) david lynch (1) david michôd (1) david o. russell (1) debra graik (1) des (1) de palma (1) diane kruger (1) dieux (1) diktátor (1) dokumentum (1) dráma (2) drive angry (1) dukumentumfilm (1) duna ii autonómia (1) egyéb (1) éhség (1) elemzés (1) elena anaya (1) eljő a napunk (1) elsazylberstein (1) emberek (1) erdő (1) érzelemgyár (1) és (1) et (1) etűd (2) eye on films (1) fabienne berthaud (1) fekete hattyú (1) féktelen harag (1) feliratos (1) femme fatale (1) fesztészet (1) film (13) filmdráma (1) filmeselemzés (1) filmfesztival (1) filmfesztivál (1) filmklub (1) first orbit (1) forest whitaker (1) francia (5) franco (1) francois ozon (1) franco rossi (1) ghostintheshell (1) gubán viktor (1) guy pearce (1) guy ritchei (1) hannah és nővérei (1) henri georges clouzot (1) hitchcock (1) hommes (1) honnan tudod? (1) horror (1) humor (2) illuzionista (1) ingmar bergman (1) ír (1) írás (1) irene jacob (1) istenek (1) izraeli dokumentumfilm fesztival (1) jacki weaver (1) jacques tati (1) jacques verges (1) james (1) james frecheville (1) japán (1) játékfilm (1) javier rioyo (1) jean marc (1) jean pierre melville (1) jennifer lawrence (1) jerzy skolimowski (1) joel edgerton (1) kárpáti györgy mór (1) kells titka (1) kevin macdonald (1) kiállítás (1) kínai (1) kiss manyi (1) klaus barbie (1) klaus maria brandauer (1) komédia (1) kritika (1) krzysztof kieslowski (1) labro (1) lengyel (1) le mystere picasso (1) liebesman (1) ludivine sagnier (1) luke ford (1) madarak (1) madonna (1) magyar (2) manuela velasco (1) manuel gutiérez aragón (1) maria barranco (1) maribel verdú (1) mark wahlberg (2) marx testvérek (1) max von sydow (1) menedék (1) mezítláb (1) mickey rourke (1) momaruoshiim (1) moutout (1) mti (1) nadar és simir (1) német (1) nicolas cage (1) odeon lloyd mozi (2) ölésre ítélve (1) oliver sherman (1) óra (1) oscar (1) paul newman (1) pázmány filmklub (1) perrier vérdíja (1) philippe (1) philip sheppard (1) politika (1) politikai thriller (1) possession (1) precious (1) psycho (1) quo (1) rayen redford (1) reklám (3) ridley scott (1) scorsese (1) slavoj žižek (1) spanyol (1) spanyol filmhét (1) spielberg (1) stephen frears (1) sullivan stapleton (1) sundance (1) suplicz emőke (1) susan sarandon (1) svéd (1) sylvain chomet (1) szabó tamás (1) szárnyas fejvadász (1) szerelmek háza (1) szövényi lux balázs (1) tamara drewe (1) tarkovszkij (1) tarr béle (1) theskycrawlers (1) the fighter (2) the hunger (1) the king’s speech (1) the perverts guide to cinema (1) the secret of kells (1) tihanyi mária (1) titanic filmfesztival (1) titanic filmfesztivál (5) toldi mozi (1) tomm mooref (1) tony scott (1) történelem (1) tv (1) uránia (1) vadis (1) vertigo (1) videóest (1) vincent gallo (1) war of the worlds (1) winter’s bone a hallgatás törvénye (1) wong kar wai (1) woody (1) yodok története (1) youtube (2) yuri gagarin (1) zulawski (1) egy válás (1) Címkefelhő

2011.06.06. 11:08 TodyG8

Winter’s Bone - A hallgatás törvénye

 Filmszerető közép-európaiként kifejezetten jólesnek a realista, dokumentarista jellegű filmek. Szívesen figyelem, hogy a vásznon miképp fogalmazzák meg a mindennapi élet határhelyzeteit. Ezért aztán kifejezetten örültem Debra Graik Winter’s Bone - A hallgatás törvénye című alkotásának, mely valahol az USA egyik északi államának az isten háta mögötti vidékén játszódik.

 

A film jól illeszkedik abba a nem kimondottan könnyen emészthető hagyományba, melynek legmarkánsabb darabjai közé nem kisebb filmek sorolhatók, mint a Szelíd motorosok, Az utolsó mozielőadás vagy FélNelson. Ezekben az alkotásokban a nagyszerű és szabad Amerika mítoszának nyoma sincsen, csupán egy birodalmat láthatunk pőrén, a maga nyomasztó kilátástalanságában. Ezt a hangulatot már az első másodpercekben megteremti a film az ütött-kopottan zörgő country zenéjével, fakó képi világával, sivár tájaival, elnyűtt arcaival. Sőt, még fokozódik ez az érzés, hiszen ezek a képek nem csak a nyitó stáblista hangulatfestő képei, hanem egy jól elkülöníthető bevezetőnek a részei, ami a nyomorúságos mindennapokat hivatott bemutatni.

 

Mindezek után természetszerűleg bontakozik ki előttünk a dráma, melynek főhősnője még a 20. életévét sem betöltött - Jennifer Lawrence alakította - Ree Dolly, aki, miután apja eltűnt és anyja megörült, egymaga neveli az öccsét és a húgát. A mindennapi megélhetés is gondot okoz számukra és csupán a szomszédjuk és a rokonok jó indulatán függ az életük. A helyzetet tovább fokozza, hogy az apa, miután a család otthonát óvadékként használja, eltűnik és ezzel kockára teszi a család lakóhelyét is. Ezt a helyzet már nem tudja Ree elfogadni és tűrni, és a maga csöndes vidéki stílusában körbejárja a rokonokat és ismerősöket, hogy megtudja, merre lehet az apja. A film keretét ez a nyomozás adja meg, mégsem ez köti le a nézőt. A rendezőnek ez csupán lehetőség arra, hogy Ree kalauzolásában megismertethesse a nézővel az amerikai vidéket. Az emberek, ahogyan nálunk is vidéken, szűkszavúak. Beszélgetéseik lakonikusak és célratörők. Nem is igazán tudják kifejezni magukat, inkább a tekintetük árulkodik arról, hogy mi is lesz a következő lépésük. Ennek következtében az elfojtott feszültség érzése folyamatosan jelen van.

Ezt a helyzetet pedig sem a család, sem az iskola intézménye nem képes orvosolni. Utóbbi úgy tűnik, csupán két alternatívát képes kínálni a „kitörésre”: lehetőséget ad arra, hogy a fiatalok megismerkedhessenek egymással és családot alapíthassanak, illetve innen még a seregbe vezethet az út, amely törekszik is a motiválható fiatalokat összegyűjteni. A család intézménye pedig beltenyészet jellegéből adódóan inkább ártalmas, mintsem áldásos. Ezt a tényt a rendező, dialógusok mellett, a filmben szereplő emberek arcaival erősen aláhúzza. Az egyetlen szimpatikus, egészséges arc csupán Ree-é, aki viszont smink hiányában és fiús ruháiban inkább nyújt férfias látványt, sem mint nőieset.

 

Ez a férfias attitűd azonban nem csak az ő sajátja, hanem az összes többi nőé is. Persze ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy egyenrangúak lennének a férfiakkal. Sőt, a nők szerepe az egész film folyamán alárendelt, maguk között intézik az ügyeiket - legyen az segítségnyújtás vagy leszámolás -, s ha egy nő egy férfit keres, azt csupán az élettársán keresztül érheti el, termesztésen, ha van neki. Ezt a világot egyáltalán nem érintette meg Nyugat-Európa és az Államok keleti és nyugati partjainak liberalizmusa. Itt az archaikus ősi állapotok uralkodnak. A néhány évszázad ezelőtti világtól csupán a mindennapi használati tárgyak különböznek.

Mivel a mindent átszövő betyárbecsületen kívül a klasszikus intézmények javarésze csődöt mondott, nem meglepő, hogy az emberek többsége elkezd a valóság elől menekülni. Erre pedig legalkalmasabb eszköz a drog. A film folyamán igen sokan szívják a dzsojájit és szippantják a fehér anyagot. Mivel a szer többségét házilag, amolyan sufni tuningos módszerrel állítják elő, az egész helyzetnek amolyan szesztilalom korabeli íze van. S ez a hasonlóan kesernyés íz fokozódik, mikor eszünkbe jut, hogy az Egyesült Államokban ismét gazdasági válság van, és ráadásul már a „szeptember 11” utáni korszakban járunk, ahol nem csak Amerika sértetlensége, hanem mitikus elsőbbsége is oda van. A néző így már nem lát mást, csupán egy birodalom kies vidékét, ahol a késő ősz már nem ígér semmit. Itt mindig tud borzasztóbb lenni, s ezt már közvetlenül sem kell látnunk, elég csupán a hegekkel, forradásokkal és élettelen húsdarabokkal szembesülnünk.

TG

Szólj hozzá!

Címkék: jennifer lawrence winter’s bone a hallgatás törvénye debra graik


A bejegyzés trackback címe:

https://kukfilmrovat.blog.hu/api/trackback/id/tr342961177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása