KuK Film Rovat

Minden, ami friss és filmes KuKon, s persze tippek trükkök a KuK Film Rovatának boszorkány konyhájának séfjeitől.

Címkék

127 (1) 1951 (1) 1953 (1) 1956 (1) 1961.04.12. (1) 1973 (1) 1983 (1) 1985 (2) 1991 (1) 2001 (2) 2006 (1) 2007 (1) 2008 (1) 2009 (1) 2010 (5) 2010.04.12. (1) 2011 (7) adriana lima (1) ajánló (1) akció (1) alain delon (1) alfonso cuarón (1) amber heard (1) amerikai (4) amy adams (1) ana belén (1) angela molina (1) angelsegg (1) angol (4) animáció (1) animal kingdom (1) anjou lafayet (1) április (1) asgar farhadi (1) assaultgirl (1) ausztrál (1) az (2) az ember gyermeke (1) a gyerekek jól vannak (1) a harcos (2) a király beszede (1) a nap valasztasa (1) a pénz színe (1) a szamuráj (1) a torinói ló (1) a vörös kör (1) belga (1) ben mendelsohn (1) berlini filmfesztivál (2) black hawk down (1) black swan (1) bmw (2) boyle (1) burleszk (1) carlos (1) catherine deneuve (2) célpontok (1) chaplin (1) christian bale (2) christopher riley (1) clive owen (2) cortázar (1) csáth géza (1) danny (1) darren aronofsky (1) davide bowie (1) david lynch (1) david michôd (1) david o. russell (1) debra graik (1) des (1) de palma (1) diane kruger (1) dieux (1) diktátor (1) dokumentum (1) dráma (2) drive angry (1) dukumentumfilm (1) duna ii autonómia (1) egyéb (1) éhség (1) elemzés (1) elena anaya (1) eljő a napunk (1) elsazylberstein (1) emberek (1) erdő (1) érzelemgyár (1) és (1) et (1) etűd (2) eye on films (1) fabienne berthaud (1) fekete hattyú (1) féktelen harag (1) feliratos (1) femme fatale (1) fesztészet (1) film (13) filmdráma (1) filmeselemzés (1) filmfesztival (1) filmfesztivál (1) filmklub (1) first orbit (1) forest whitaker (1) francia (5) franco (1) francois ozon (1) franco rossi (1) ghostintheshell (1) gubán viktor (1) guy pearce (1) guy ritchei (1) hannah és nővérei (1) henri georges clouzot (1) hitchcock (1) hommes (1) honnan tudod? (1) horror (1) humor (2) illuzionista (1) ingmar bergman (1) ír (1) írás (1) irene jacob (1) istenek (1) izraeli dokumentumfilm fesztival (1) jacki weaver (1) jacques tati (1) jacques verges (1) james (1) james frecheville (1) japán (1) játékfilm (1) javier rioyo (1) jean marc (1) jean pierre melville (1) jennifer lawrence (1) jerzy skolimowski (1) joel edgerton (1) kárpáti györgy mór (1) kells titka (1) kevin macdonald (1) kiállítás (1) kínai (1) kiss manyi (1) klaus barbie (1) klaus maria brandauer (1) komédia (1) kritika (1) krzysztof kieslowski (1) labro (1) lengyel (1) le mystere picasso (1) liebesman (1) ludivine sagnier (1) luke ford (1) madarak (1) madonna (1) magyar (2) manuela velasco (1) manuel gutiérez aragón (1) maria barranco (1) maribel verdú (1) mark wahlberg (2) marx testvérek (1) max von sydow (1) menedék (1) mezítláb (1) mickey rourke (1) momaruoshiim (1) moutout (1) mti (1) nadar és simir (1) német (1) nicolas cage (1) odeon lloyd mozi (2) ölésre ítélve (1) oliver sherman (1) óra (1) oscar (1) paul newman (1) pázmány filmklub (1) perrier vérdíja (1) philippe (1) philip sheppard (1) politika (1) politikai thriller (1) possession (1) precious (1) psycho (1) quo (1) rayen redford (1) reklám (3) ridley scott (1) scorsese (1) slavoj žižek (1) spanyol (1) spanyol filmhét (1) spielberg (1) stephen frears (1) sullivan stapleton (1) sundance (1) suplicz emőke (1) susan sarandon (1) svéd (1) sylvain chomet (1) szabó tamás (1) szárnyas fejvadász (1) szerelmek háza (1) szövényi lux balázs (1) tamara drewe (1) tarkovszkij (1) tarr béle (1) theskycrawlers (1) the fighter (2) the hunger (1) the king’s speech (1) the perverts guide to cinema (1) the secret of kells (1) tihanyi mária (1) titanic filmfesztival (1) titanic filmfesztivál (5) toldi mozi (1) tomm mooref (1) tony scott (1) történelem (1) tv (1) uránia (1) vadis (1) vertigo (1) videóest (1) vincent gallo (1) war of the worlds (1) winter’s bone a hallgatás törvénye (1) wong kar wai (1) woody (1) yodok története (1) youtube (2) yuri gagarin (1) zulawski (1) egy válás (1) Címkefelhő

2011.02.11. 19:56 TodyG8

Mamoru Oshii filmjei a szerzőiség szemszögéből [vol.1]

Ebben az írásban egy kritikámra való felkészülést szedtem pontokba. MM-nek köszönöm, lelkiismeretes lektori ténykedését!

                                                        -o-


Ebben a kis rövid áttekintésben Mamoru Oshii filmjeit vizsgálom meg a szerzőiség szempontjából. Kiemelten fogom vizsgálni három animációs - Ghost in the Shell, Ghost in the Shell 2: Innocence, The Sky Crawlers -, továbbá egy élőszereplős filmjét - Avalon - veszem szemügyre. Mindegyikre jellemző, hogy nagyjátékfilm, illetve hogy az elmúlt 15 évben kerültek forgalomba. Illetve még szemrevételezem néhány rövidfilmjét - pl.: The Assault Girl - valamint egy korai animációs filmjét az Angel’s egg-et.

Jelen írásom apropója egy kritikára való felkészülés, amit a The Sky Crawlers-ről fogok a napokban elkészíteni, a magyarországi DVD-megjelenés kapcsán. Ennek fényében törekszem csupán a teljességre.

                                                        -o-

 

Angel’s egg – Tarkovszkij, Bergman, Fellini szimbólumokkal ízesítve, avagy Mamoru Oshii szerzői filmes attitűdjének korai szakasza

Egyik korai animációs filmje ez a japán rendezőnek. A történetben egy szürreális, pusztulófélben lévő világról mesél, melyben csupán egy lányka él, aki egy nagyobb méretű tojást őriz. Ebbe a különös és sötét világba érezik egy vándor, egy férfi, aki először csak követi a lányt, majd lassan „beszélgetni” kezd a hallgatag teremtéssel.

Oshii ebben a filmjében számos bibliai motívumot használ pl.: özönvíz, Noé bárkája, Krisztus –  igaz, Ő egészen sajátságos, negatív formában jelenik meg. Sőt, bizonyos szempontból - ha szemünk engedi számunkra - a magvető történetét is felfedezhetjük a film végén. A bibliai jelképek mellett sok egyéb utalással is él a rendező. Munkájában a kislány és a víz „kapcsolata” során könnyen felmerülhet bennünk Shakespeare Opheliája és vízben kibomló haja.

A cselekmény helyszínei pedig a század eleji európai városok mellett a kelta vidéket idézik meg. Előbbi az épületek architektúrája, utóbbi a kő oszlopok kapcsán juthat az eszünkbe. E két vonulat mellett akár még Dali munkásságának a nyomai is fellelhetőek.

A szimbólumok mellett a filmjében más filmesek hatása is kimutatható. Ebben a mozijában elsősorban Andrej Tarkovszkij hatása érzékelhető a legjobban az erdei, illetve „vízpart” közepében játszódó jelenetei során. A japán rendező rajzolt képi világában a fák, a víz, illetve a vízben látható sás hullámzó és ágas-bogas kombinációja egy az egyben már fellelhetőek voltak az orosz direktor alkotásaiban: Solaris, Andrej Rubljov, Nosztalgia

Sőt a Nosztalgia kapcsán architekturális hasonlóságot is kimutathatunk, ha Oshii filmjét a Tarkovszkij hatodik filmjének záró képsora vagy a vallomás jelenetének a látványvilágának tükrében vizsgáljuk. 

   

Tarkovszkij mellett Fritz Lang juthat eszünkbe. Hiszen az Angyal tojás nyitó és záró képsoraiban látott figurák, mintha csak a Lang Metropolisá-ban látható gépnő testvérei lennének. Itt érdemes még megjegyezni, hogy más szerzők hatása - Fellini, Bergman, Godard - már csak kevésbé vagy egyáltalán nem érezhető ebben a filmjében. Azonban hatásuk későbbi filmjeiben jól érzékelhetőek. 

Összeségében tehát megállapíthatjuk, hogy Oshii  szerzői filmes. Ezt nem csupán szimbolizmusa, illetve a szerzői filmesekre való utalása erősíti meg bennünk, hanem az is, hogy már itt látszik, hogy tudatos életműépítő. Hiszen az Angyal tojásban látható megkövesedett angyal könnyen párhuzamba állítható a GitS végén látható családfájával. A hasonlóságot fokozza, hogy mind két foszília egy hajdani múzeum falába van beépítve.


Illetve kis leányzó, "Ophelia" halála is nagyoban hasonlít Kusanagi, életveszélyes merüléséhez. 

 

                                                        -o-

Szólj hozzá!

Címkék: kritika film japán írás 1985 tarkovszkij momaruoshiim angelsegg theskycrawlers ghostintheshell assaultgirl


A bejegyzés trackback címe:

https://kukfilmrovat.blog.hu/api/trackback/id/tr12654670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása